I april 2017 släpptes en ny reklam av Pepsi, den handlade om fred och att alla ska acceptera varandra oavsett (t.ex.) var man kommer ifrån, vilken religion man har och hur man ser ut. Reklamen förolämpade en stor mängd människor och togs på fel sätt, här ska ni få höra varför och våra åsikter om dilemmat.

 

Reklamens innehåll

 

Pepsi reklamen utspelar sig i en stor stad under en demonstration. Det börjar med att Kendall Jenners karaktär är på en photoshoot och sedan dras hon in I demonstrationen. Demonstrationståget möter en polisblock och Kendall går fram och gör fred med poliserna genom att ge en iskall burk Pepsi till en av poliserna. Då börjar folksamlingen jubla och dansa och man kan beskriva det som om det har blivit fred, eller att alla står på ”samma sida”.

 

Varför folk blir upprörda

 

Den stora anledningen till att folk blir upprörda är på grund av rörelsen som står för ”Black lives matter”. ”Black lives matter” rörelsen handlar om att stoppa våld mot svarta människor. Det startade med poliser som använde sin roll, sitt namn och sin makt på fel sätt, de använde det som våld mot mörkhyade och t.ex sköt mörkhyade utan anledning eller utan något argument under situation. Poliserna får bara skjuta ifall de, eller andra människor runt om dem är i fara.

 

I stort sätt handlar det om poliser som missbrukar sin makt på fel sätt.

 

Folket känner att I Pepsi reklamen så förminskar de det riktiga budskapet som är ”black lives matter” och istället utnyttjar den stora rörelsen för att sälja sin produkt.

 

Människor blir också sura för de känner att Kendall Jenner inte är aktuell i denna fråga eller i detta sammanhanget. Hon har tidigare inte stått upp för någon liknande fråga eller för rörelsen ”Black lives matter”. Folket blir upprörda för de tycker att det skulle vara bättre att välja någon som stod upp I detta dilemmat och när det pågick.

 

De som står emot denna reklamen och de som blev förolämpade har uttalat sig I media men mest socialamedier. Skandalen har inte blivit så internationell på annan media som t.ex. nyhetssändningar här I Sverige. Många kändisar har även uttalat sig på media, ett exempel är Martin Luther Kings dotter, ” If only Daddy would have known about the power of #Pepsi” – Bernice King

 

Kendall Jenners sida och perspektiv

 

I ett avsnitt av ”Keeping up with the Kardashians” sitter Kendall Jenner och förklarar sitt perspektiv I synk, hon sitter och gråter för hon menade aldrig att såra eller förolämpa någon på något vis. När hon väl fick erbjudandet så kände hon sig väldigt ärad för det var ett stort företag och en väldigt stor möjlighet. Hon blev inspirerad att säga ja av tidigare kändisar som medverkat I Pepsi reklamerna som Pink, Michael Jackson, Beyonce och Britney Spears. Som hon sa I avsnittet ”Jag känner mig så jävla dum”, hon menade ju såklart inte att såra någon och det var det hon menade när hon satt I synk.

 

Våra åsikter och tankar

 

Vi tycker att det I helhet är en helt okej reklam, den är bra gjord men budskapet tolkades fel av allmänheten. Om Pepsi hade lagt upp planeringen för reklamen (själva strukturen) på ett annat sätt hade reklamen kunnat bli tagen mer seriöst och kanske bli mer älskad av folket. Sedan tycker vi att Kendall Jenner inte skulle ta den stora smällen på grund av att det var inte hon som la upp reklamen och vad som skulle hända. Hon var simpelt en karaktär eller ett ansikte för Pepsi I den här reklamen. Såklart borde hon ta ansvar för vad hon gjort men Pepsi var de som skapade reklamen och skapade scenen av en protest som kan lätt bli fred genom en Pepsi.

 

Videon har nu tagits ner och går därför inte att länka, den finns att hitta på internet om du vill leta själv.

Källor : Dagens Media och Expressen

Av Tova, Roxanna, Ebba